Select Page

100 talen van kinderen

100 talen van kinderen.

Ik ben Bruno Edsme en jarenlang heb ik gewerkt met de SPOREN pedagogiek in de kinderopvang (Amsterdam/Jordaan de Platanen).

Sinds januari 2018 werk ik als zelfstandig atelierista (kunstzinnig begeleider) en ga ik met mijn eigen mobiele atelier, een oude brandweerwagen op pad.

Ik laat mij ook nu inspireren door de pedagogiek van Reggio Emilia, ( de 100 talen van kinderen) met  als grondlegger de Italiaanse pedagoog en filosoof Loris Malaguzzi.
Deze pedagogiek  heeft geen vastomlijnd kindbeeld wat normatief voorschrijft hoe de ontwikkeling van een kind moet verlopen.

Wanneer je je in je werk met kinderen openstelt voor wat het kind jou te vertellen heeft en je nieuwsgierig bent naar zijn ontwikkeling dan ben je voortdurend in beweging om te kijken naar wat het kind beweegt. Hierdoor ontstaan steeds nieuwe praktijk inzichten en theorieën.

Ik werk met kinderen in o.a. Amsterdam – noord op diverse plaatsten en in diverse wijken. De kinderen hebben een diversiteit aan verschillende culturele achtergronden wat mijn werk reuze interessant maakt.
Daarnaast wordt ik regelmatig gevraagd met mijn mobiele atelier op kinderfeestjes of festivals.

In mijn aanpak staat de ontdekkingstocht van het kind zelf centraal. Kinderen worden geboren met een enorm palet aan talenten en mogelijkheden.
Ieder kind is competent, krachtig en intelligent en beschikt over wel honderd talen om met zijn omgeving te kunnen communiceren, ze ontwikkelen fantasieën, gedachten en ideeën.

Ik kijk en luister naar wat de kinderen kunnen en wat ze doen en niet anders om.
Daarnaast  bied ik genoeg mogelijkheden om binnen een bepaalde structuur en kader alle mogelijkheden om het kind te laten ontdekken.

Ik luister naar het kind en met mijn kennis en deskundigheid ondersteun ik het proces, want de nadruk ligt niet perse op het resultaat. Activiteiten zijn een middel. Een taal om aan kinderen het gevoel te geven dat ze uniek zijn met hun talent en creativiteit. Het gaat om experimenteren, uitproberen, met elkaar delen en vooral om van elkaar te leren! Kinderen zijn echt tovenaars. Voor mij is het de kunst  om hun magie te stimuleren. Als volwassenen  zijn we participant.

Door middel van  kunst, drama, muziek, techniek en koken kunnen kinderen hun eigen belevingswereld mooier en waar maken. Hoe geweldig  is dat?

Elk kind is uniek. Elk kind is krachtig. Elk kind is creatief en gericht op communicatie.